torsdag 13 januari 2011

Vilken underbar dag?

OBS, jag vill förvarna de som är känsliga av att läsa sanning. Om du är en av dessa rekomenderar jag att du ej läser vidare. Eftersom i följande text kommer det inte ta något hänsyn till att sjukligt gömma undan saker och ting. Jag rekomenderar även er som stör er på texten att sluta läsa. Tack på för hand.

Nej fy och skam. Jag tänkte lägga upp någonting riktigt underhållande här men nej, det får bli en annan dag. Just nu står någonting annat på min lista.

Skamligt, det är förjävligt skamligt. Hela grejen, socialens gömda spel, rätten, föräldrar och där med sjuka folk. Är det inte ett underbart land vi lever i ? Ja dom har gjort fel men dom är ju sjuka så hon får lite smahälls tjänst istället. Ja men vad bra. Samhällstjänst struken efter två veckor, vad har vi kvar? Jo ett ständigt trevande för de utsatta att gå vidare. Nej det går ju inte de heller eftersom dessa sjuka föräldrar är tydligt för sjuka för att få fängelse för misshandel, psykisk som fyskisk. Men inte tillräckligt sjuka för att inte ha kvar vårdnaden? Underbart.
En sympatilös kvinna sitter i rätten, hon sitter och blänger och fnyser åt allt som säger emot henne. När denna kvinna sedan ska tala om sig själv. Då kommer gråten, dom fruuuuuuuuuktansvärda känslorna och skamen hon har över vad hon ställt till med (vänta här nu, denna kvinna var ju sympatilös? Hur kan hon då ha skam känslor över vad hon gjort?) Hum, ett par veckor senare sitter hon och säger till bekanta "ja varför skulle något sånt här ens tas upp?" i form med att detta var ju att uppfostra. Och att lägga en ed borde gälla alla, vare sig släkting eller ej. Det är fan till land detta, det går att sitta och blåljuga i rätten eftersom man inte kan bli anmäld för att ljuga i rätten, man har ju trots allt inte lagt någon ed.

Och vart tog alla hänsyner till barnen vägen? "vi ser till barnets bästa" Säg inget som ni inte menar. Även fast föräldrar är föräldrar och ska ha kvar vårdnaden så ska då fane mig det även tänkas på när en dom sätts. Om dom är föräldrar så ska dom väl stå för att som BLANDANNAT misshandlat sina egna barn? Nej lite preskibetions tid där och lite minnes luckor här och sen var det ju det där med ohälsan... Så där ja! Samhällstjänst och ynka böter. Jajjemen det här gjorde vi bra! Satt på en kontorstol och drack en esspresso och spelade lite på tangentbordet.
Kalla detta kopia av big mama crew, kalla detta adhd, kalla detta uppmärksamhets minister för jag skiter i vilket. Ni kanske borde lära er att läsa i såfall. Högst upp i detta inlägg stod det en varning, om ni inte uppfattade den kanske ni bör lägga ner denna läsning också.

Och innan jag slänger mig ner i sängen och försöker sova utan att huvudet vaknar innan kroppen i någon dröm, om dessa händelser som nu jämförs med 75 timmar samhällstjänst, så vill jag säga till er alla som fortfarande gömmer saker och ting: Vi bor i malung, hur många gånger ska det behövas läsas för att det ska förstås.
av någon konstig anlednig dras jag till denna länk

Godnatt! :)

4 kommentarer:

  1. Bra skrivet Julia. Du har så rätt. Hoppas du får en bra dag trots allt.

    Mvh /Axel

    Ps: Det finns bra kommentarer på länken du lade ut

    Ds.

    http://www.dt.se/brottsplats/article860798.ece?pageNavType=all#comments

    SvaraRadera
  2. Det är förunderligt hur jäkla bra ni tre har blivit under dessa förhållanden, vilka underbara tjejer ni är! Starkt av er att ni gick till rätten, svagt av dem att inte ge dem högre straff. Det är skit rent ut sagt att det fungerar så. Men som du sa, de bor i Malung, vad de gjort kommer inte gå obemärkt i den nyfikna befolkningen. Jag hoppas de kommer skämmas resten av deras liv.

    SvaraRadera
  3. Jag är pågång, vare sig det är i malung vi bor eller ej så ska detta få en punkt. Dock på egen hand. Tack axel men det var skrivet rakt från hjärtat! rätt ska vara rätt!
    Jag hoppas dom skäms men även känner smärtan i framtiden! och dessa lagar, regler och åsikter fattar jag inte hur kan överhuvudtaget finnas det är skam!
    tack & bock

    SvaraRadera
  4. BRA skivet Julia! Jag håller med dej till över 100%! Stå på dig, fast jag vet att det är svårt. Men det ända man kan göra är att resa sig igen och igen "fast man slår ansiktet blodigt"

    SvaraRadera